Lego Mindstorm NXT

Úspěch na republikové úrovni


Poctivá příprava studentů druhého a třetího ročníku oboru Informační technologie a oboru Ekonomika a podnikání – Informatika v ekonomice vyústila v úspěšnou reprezentaci na celostátní soutěži LEGO robotů.
Dne 14.11.2014 jsme se zúčastnili celostátní soutěže LEGO robotů, kterou pořádala Fakulta elektrotechnická ČVUT Praha. V soutěži změřilo síly 23 tříčlenných týmů z celé republiky, které se utkaly v oblasti stavby a programování autonomních robotů ze stavebnic LEGO MINDSTORMS NXT.
V letošním 6. ročníku bylo úkolem každého týmu postavit robota, který bude schopen samostatně v časovém limitu 1,5 minuty projít co největší část uzavřeného bludiště. Řešitelské týmy předem neznaly konkrétní tvar bludiště, pouze jeho velikostní omezení a velikost jednotlivých polí bludiště, což byla skutečně velice zajímavá algoritmická výzva nejenom pro úroveň středoškolských studentů.
Samotné zápolení týmů bylo realizováno porovnáváním schopností robotů v několika kolech na různě obtížných implementacích bludiště. Za každé úspěšně projeté pole bludiště získal tým jeden bod. Pořadí týmů pak bylo stanoveno podle počtu získaných bodů. Po úvodních dvou kolech byl náš tým „Komenda Boskovice“, ve složení Lucie Vostálová, Pavel Janošek a Petr Šemora (všichni EP3), na velice úspěšném průběžném druhém místě a náš tým „Draci Boskovice“, ve složení Jan Chaloupka (IT2), Karel Porč a Adam Vybíhal (oba IT3), na úspěšném průběžném čtvrtém místě. Tento zdařilý úvod soutěže posunul oba naše týmy do vyřazovacích bojů mezi šestnáct nejlepších. Po krátké pauze a přestavění bludišť na obtížnější verzi uspěly oba naše týmy i v tomto kole a postoupily mezi nejlepších osm. Po další pauze a opětovném přestavění bludišť se z našich týmů podařilo postoupit už jen „Drakům“ a „Komenda“ se umístila na celkovém pěkném sdíleném 5. místě. V semifinálové bitvě bohužel podlehl soupeři i náš úspěšnější tým, kterému jen velmi těsně unikla bronzová medaile, a tak „Draci“ skončili na skvělém 4. místě.
Výsledkem účasti na soutěži nejsou jen cenná umístění, ale především získané zkušenosti našich žáků při tvorbě a programování robotů. Neocenitelná je také možnost srovnání s ostatními nadanými žáky ze škol celé republiky. Žáci zhlédli množství různých technických návrhů robotů (viz foto) a také porovnali úroveň algoritmických řešení soupeřů – v této části musím vyzdvihnout algoritmický návrh realizace prohledávání bludiště navržený Honzou Chaloupkou, který lze odborně hodnotit jako velice pokročilý. Dalším výstupem z přípravy na soutěž, který bude naše škola i nadále využívat ve výuce, je modulární soutěžní model bludiště, který vyrobil pan učitel Jaroslav Kotlán, aby umožnil našim žákům optimální podmínky pro přípravu na soutěž.
Naše první účast v této soutěži je součástí probíhajícího procesu zavedení programování LEGO robotů do rozšířené výuky v rámci specializace žáků třetího ročníku oboru Informační technologie.


Bc. Jiří Hlaváček, Mgr. Pavlína Šmerdová

Fotogalerie z akce
 

Jak se dají roboti využít

  • řešení úloh na pohyb v prostoru v reálném prostředí
  • dálkově ovládaná zařízení
  • měření fyzikálních hodnot (teplota, vlhkost, vzdálenosti,...)
  • řešení hlavolamů (rubikova kostka, sudoku,...)
  • hledání nejkratší (nerychlejší) cesty na trase
  • robotické linky
  • jednoduché stroje
  • a mnoho dalšího...

Na školní rok 2015/2016 plánujeme využít roboty pro rozšířenou výuku programování ve 3. ročníku. V současné době naše škola vlastní 14 sad robotů, což je plně dostačující stav.

Bc. Jaroslav Kotlán
učitel ICT